Tuesday, December 17, 2013

Logeren in Vlaanderen vakantieland 2014

Logeren in Vlaanderen is voorzichtig positief, want uit eerste cijfers blijkt dat in de eerste helft van 2013 het aantal overnachtingen van binnenlandse vakantiegangers en zakenlui gestegen is. Er werden in Vlaanderen (excl. Brussel) 4.067.984 overnachtingen door Belgen geteld, dit is 2% meer dan in dezelfde periode in 2012. De grootste stijging kon Limburg optekenen met 10,1%. Op de tweede plaats staat Vlaams-Brabant met 9,7%, gevolgd door Oost-Vlaanderen met een toename met 5,7%.


Ondanks de economische crisis doet de Vlaamse logiessector het nog steeds goed. En dit vooral dankzij de vakantiegangers uit eigen land. Dat is goed nieuws voor de toeristische sector, die economisch steeds meer weegt. Logeren in Vlaanderen, de organisatie die instaat voor de marketing van Vlaamse logiesuitbaters in Vlaanderen, zet zich in om dit effect te versterken en gaf medio december de officiële aftrap van de promotiecampagne 2014 voor de Vlaamse logiessector.

Vreemdgaan versterkt groei binnenlands toerisme
Logeren in Vlaanderen is voorzichtig positief, want uit eerste cijfers blijkt dat in de eerste helft van 2013 het aantal overnachtingen van binnenlandse vakantiegangers en zakenlui gestegen is. Er werden in Vlaanderen (excl. Brussel) 4.067.984 overnachtingen door Belgen geteld, dit is 2% meer dan in dezelfde periode in 2012. De grootste stijging kon Limburg optekenen met 10,1%. Op de tweede plaats staat Vlaams-Brabant met 9,7%, gevolgd door Oost-Vlaanderen met een toename met 5,7%.

Blijven investeren
Via Logeren in Vlaanderen investeerden de Vlaamse provincies in 2013 in totaal anderhalf miljoen euro in de Logeren in Vlaanderen Vakantielandcampagne met als doel vakantie in eigen land te promoten.

Ook de logiesondernemers dragen in belangrijke mate bij (700.000€ in 2013). Naast het logiesboek en de website van Logeren in Vlaanderen Vakantieland, omvat de jaarcampagne ook verschillende mediacampagnes. Ook in 2014 is een dergelijke jaarcampagne gepland. Daarnaast werken de provincies en Logeren in Vlaanderen samen met de VRT voor de realisatie van het tv-programma “Vlaanderen Vakantieland” op één.

Relaties onderhouden
Logeren in Vlaanderen is een publiek-private samenwerking tussen de 5 Provinciale Toeristische Organisaties (Westtoer, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Vlaams-Brabant en Toerisme Limburg) en de private logiessector (Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme vzw en Horeca Vlaanderen). “Dit is een unieke samenwerking voor en door de logiessector om het economisch rendement binnen deze sector te versterken”, zegt Stefaan Gheysen, voorzitter van Logeren in Vlaanderen.

In bed is het geen crisis
In 2012 werden in totaal 73.094 boekingen gelinkt aan de campagne Vlaanderen Vakantieland[2]. Aangezien een verblijf gemiddeld 3 personen en 2,9 nachten telt, bracht de Vlaming dus gemiddeld 635.925 nachten op vakantie of zakentrip door. Dit is goed voor een omzet van €47 miljoen.

Ook de Vlaanderen Vakantiecheque scoorde
Ook in 2014 kan je weer de Vlaanderen Vakantiecheque cadeau geven. Dat is een cadeaubon, waarmee je terecht kan bij alle logiesuitbatingen van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. Boek en cheque kan je verkrijgen in Dreamland, Sparen Omnia travelkantoren of online bij www.vlaanderenvakantiecheque.be. De Vlaanderen Vakantiecheque zorgde in 2013 voor een omzet van 451.980 euro.

Duik eens in een ander bed met… Nic Balthazar
De lancering van de promotiecampagne 2014 wordt ondersteund door Nic Balthazar, het gezicht van het één-programma Vlaanderen Vakantieland. In het station van Antwerpen verleidt hij treinreizigers om eens in een ander bed te duiken op één van de Vlaamse bestemmingen (regio’s, steden, kust). Zo wil Logeren in Vlaanderen Belgen aanzetten om in Vlaanderen op vakantie te gaan.

In de kijker
Blikvangers van de promotiecampagne 2014 zijn het gratis nieuwe logiesboek “Logeren in Vlaanderen Vakantieland” en de website www.logereninvlaanderenvakantieland.be met meer dan 650 kwaliteitsvolle logiesuitbatingen. Het aanbod van Logeren in Vlaanderen Vakantieland bevat álle types logies van B&B´s en hotels tot vakantiewoningen, -parken, - centra en campings. Je vindt er voor ieder wat wils: van hoevetoerisme tot overnachten in dorp of stad, aan de kust en in de groene regio’s.

Vlaanderen Vakantiecheque
Je kan er ook een uniek cadeau bij geven, nl. de Vlaanderen Vakantiecheque. Dat is een cadeaubon, waarmee je terecht kan bij alle logiesuitbatingen van Logeren in Vlaanderen Vakantieland. Boek en cheque kan je verkrijgen in Dreamland, Spar en Omnia travelkantoren of online op www.vlaanderenvakantiecheque.be. De Vlaanderen Vakantiecheque zorgde in 2013 voor een omzet van 451.980€.

Nieuw
Het logiesboek (zonder Vlaanderen Vakantiecheque) is in 2014 exclusief bij de Diensten voor Toerisme verkrijgbaar. Logeren in Vlaanderen wil met gerichte acties deze diensten extra in de kijker zetten als belangrijk infopunt voor de toerist. Het boek kan ook het hele jaar door gratis online aangevraagd worden op www.logereninvlaanderenvakantieland.be












0 comments:

Post a Comment