Op respectvolle wijze plaatst het provinciebedrijf Westtoer de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog dit jaar centraal. Belangrijk zijn begrippen zoals respect, gastheerschap, meerstemmigheid en vredesboodschap. De Kust toont in 2014 de veelzijdigheid van het eigentijds aanbod met nieuwe campagnes over shopping, vakantiewoningen, gastronomie en attracties. Nieuw in het Brugse Ommeland is de campagne ‘Gefluister in het Brugse Ommeland’. De regio presenteert sterke verhalen om de streek te ontdekken. De Leiestreek brengt grensoverschrijdende projecten: ‘Leiestreek van bron tot monding’, 300 jaar grens’ en ‘Eurometropool’ met Rijsel-Doornik-Kortrijk.
100 jaar Groote Oorlog
Voor 100 jaar Groote Oorlog worden in 2014 in de Westhoek twee grote strategische projecten officieel geopend: het Museum aan de IJzer in Diksmuide en Westfront in Nieuwpoort. Nog nieuw is de (her)opening van musea en bezoekerscentra: het Käthe Kollwitz Museum in Koekelare, het Belevingscentrum Vrij Vaderland in Veurne, het Toeristisch infopunt in Mesen, de heropening van het Wervikse Tabaksmuseum en het Bezoekerscentrum Diksmuide.
Twee nieuwe autoroutes (Vrij Vaderland in Veurne en Niemandsland in Diksmuide) vervolledigen het aanbod van de verzamelbox met zes routes. Origineel hierbij is de mobiele applicatie van de routes.
In het kader van de televisieserie ‘In Vlaamse Velden’ zijn door Toerisme Westhoek een reeks toeristische producten ontwikkeld: de ‘In Vlaamse Velden’ inspiratiekaart, een brochure met verblijfsarrangementen, de drie fietsroutes tussen Veurne, Diksmuide en Nieuwpoort, de website (www.invlaamsevelden.be), het toeristisch boek en de speciale ‘In Vlaamse Velden’-dag op 15 maart in Veurne.
In het buitenland organiseert Toerisme Vlaanderen de promotiecampagne over 100 jaar Groote Oorlog. Toerisme Westhoek realiseert in het binnenland een campagne met onder meer een pocket ‘De Groote Oorlog/The Great War’, een evenementenkalender en WO I-kaart, een nieuwe Flanders Fields vaartkaart en de nieuwe website www.flandersfields.be.
Dit alles staat tegenover een achtergrond van ethisch en meerstemmig herdenkingstoerisme. Niet de kwantiteit is hier van belang, maar wel begrippen zoals respect, gastheerschap, meerstemmigheid en vredesboodschap.
Voor het brede publiek plaatst de Westhoek ook de couleur locale en kindvriendelijke troeven in de kijker. De tweede editie van het vakantieboek ‘Westhoek KD’s’ en de derde editie van het Weekend van het Volkscafé zorgen voor een toeristische meerwaarde.
Toekomstgerichte en veelzijdige Kust
De Kust ontwikkelt zich verder als een eigentijdse bestemming voor een vakantie in de vier seizoenen. Nieuwe themacampagnes benadrukken die veelzijdigheid van deze toeristische topregio.
De actie ‘Shopping aan zee’ onderlijnt het ruime winkelaanbod dat 7 dagen op 7 geopend is. In de campagne ‘Beach 2014’ staan de kustattracties centraal. Hiervoor werkt Westtoer samen met de vzw Kustattracties. Voor de fiets- en wandelcampagne ‘West-Vlinderen’ krijgt het publiek de kans om zelf met foto’s van een fiets- of wandeltocht een televisiespot te maken. De gastronomische campagne ‘Zee van Smaak’ plaatst dit jaar de garnaal in kijker.
Nieuw is de prestigieuze uitgave van een capitoolgids voor de kust. Westtoer publiceert tevens een nieuwe troevenkaart die gratis verspreid wordt op ruim 250.000 exemplaren.
Westtoer zet meer dan ooit in op samenwerking met de toeristische ondernemers voor de promotie van het toerisme aan de Kust. Met Horeca Vlaanderen organiseert Westtoer een nieuw kwaliteitstraject voor chefs. Westtoer heeft CIB als partner bij de promotie van zowat 10.000 vakantiewoningen die binnenkort online boekbaar zijn. De koepelorganisatie Recread is een partner voor de promotie van het kamperen aan zee.
De kust kijkt tevens naar de toekomst: een nieuw strategisch beleidsplan zal extra impulsen geven aan het kusttoerisme.
Sterke verhalen in het Brugse Ommeland
In het Brugse Ommeland staat storytelling centraal: de originele themacampagne ‘Gefluister in het Brugse Ommeland’ brengt sterke verhalen met tal van invalshoeken om de regio te ontdekken. Inspiratiebronnen zijn onder meer de Tempeliers, de moorden van Beernem of de emigratie naar Amerika met de Red Star Line.
Het Landschapspark Bulskampveld krijgt nog meer uitstraling met de opleiding van gidsen en de ondernemende ‘gastheren en gastvrouwen’ uit de regio. Damme onderscheidt zich in 2014 met een nieuwe ‘proef- en shopfietsroute’, waarbij hoeveproducten centraal staan. Wandelaars kunnen dit najaar terecht in Tielt voor de grote wandelhappening ‘West-Vlaanderen wandelt’.
De grensoverschrijdende Leiestreek
De Leiestreek hanteert grensoverschrijdende projecten om een hele reeks thema’s in de kijker te plaatsen. Nieuw dit jaar in de actie ‘Leiestreek van bron tot monding’ zijn de greeters in steden en gemeenten. Rijsel, Kortrijk en Doornik werken samen in de campagne ‘Eurometropool’.
Rond het thema ‘300 jaar grens’ krijgen (vernieuwde) musea en sites van industrieel erfgoed een belangrijke ondersteuning (Vlasmuseum in Kortrijk, Eperon d’Or in Izegem). Bij 100 jaar Groote Oorlog presenteert de Leiestreek het thema ‘De andere kant van het front’. Publiekstrekkers in de regio zijn evenementen zoals Rondje Roodbruin, Fietsfeest Leiestreek, Kunstzomer Leiestreek en Interieur 2014.
0 comments:
Post a Comment