
Een paar uurtjes vliegen, dat is niks! Oortjes in, een goed boek/een zacht kussen en voor je het weet schalt er al ‘Ladies and gentlemen, we are getting ready for landing, please fasten your seatbelts’ door de intercom. Of niet? Aan de gate krijg je al door dat er geen plaatsen werden toegekend. Je mag er al zeker van zijn dat je geen gezellig praatje zal kunnen slaan met je reisgenoten, want jullie zitten verspreid over het hele vliegtuig. Wie er dan wel naast jou zit? Een praatgrage buurman en een baby die duidelijk òòk graag uit het vliegtuig wil. Ineens lijken die paar uur wel een paar weken.
In de hel
Gesandwicht tussen twee buren die demonstratief jouw armleun opeisten. Herken je dit scenario? British Airways wel! De Britse luchtvaartmaatschappij weet echter als geen ander dat korteafstandsvluchten ook anders kunnen. Om hun service heel gericht te kunnen optimaliseren, vroegen ze dan ook aan 2.000 passagiers uit de hele wereld wat hen het meest irriteert op een vliegtuig. Verder onderzochten ze wat een korteafstandsvlucht leuker kan maken en wat hun passagiers zoal doen om te tijd tussen twee luchthavens te doden.
Wat irriteert er jou tijdens een korteafstandsvlucht?
Een te luide medepassagier wordt wereldwijd bestempeld als de grootste irritatie. De tweede plaats gaat naar betalen voor inflight eten of drinken, een kostelijke aangelegenheid die bovendien niet bepaald gastronomische hoogstandjes oplevert. Het is dan ook niet voor niets dat net geen 30% van de ondervraagden zijn eigen boterhammetjes smeert en meeneemt. Geen verrassing, maar vooral de Nederlanders blinken hierin uit: 37% van hen brengt eigen eten mee (tegenover 27% van de Belgen). Het minst kostbewust zijn de Fransen, waarvan 82% zijn maaltijd koopt op het vliegtuig. Uit de enquête blijkt verder nog dat de Belgen de grootste drinkers zijn. Op de vraag ‘wat drink je aan boord?’ antwoordde een kleine 30% van onze landgenoten dat ze wel eens een alcoholische drank durven nuttigen op het vliegtuig, een cijfer dat in Italië slinkt tot 12%.
Wat zou jouw korteafstandsvlucht leuker kunnen maken?Iedereen wil/moet altijd/overal bereikbaar zijn en het vliegtuig is geen uitzondering, want bijna 65% zou graag internet hebben aan boord van een korteafstandsvlucht. Nog eens bijna een kwart van de ondervraagden zou graag zijn gsm gebruiken in het vliegtuig of een digitaal magazine doorbladeren.
Dromers zien het meteen groots: individueel entertainment in 3D, een aparte kinderzone – inclusief kindermeisjes – en zelfs een panoramisch dak in het vliegtuig haalde vlot de top 6, een (voor)uitzicht waar tot 25% van de Roemenen voor zouden tekenen.
Wat doe jij om de tijd te verdrijven aan boord?
De respondenten van de enquête besteden verrassend genoeg meer tijd aan keuvelen met hun buren dan aan spelen met elektronische gadgets. Opvallend: de Polen komen uit de survey als de meest sociale vliegers: 37% van hen knopen een gesprek aan met een medereiziger. Het asociaalste land? België! Slecht 16% van de Belgen zegt graag te babbelen met onbekenden op het vliegtuig.
Wat irriteert er jou tijdens een korteafstandsvlucht?
Een te luide medepassagier wordt wereldwijd bestempeld als de grootste irritatie. De tweede plaats gaat naar betalen voor inflight eten of drinken, een kostelijke aangelegenheid die bovendien niet bepaald gastronomische hoogstandjes oplevert. Het is dan ook niet voor niets dat net geen 30% van de ondervraagden zijn eigen boterhammetjes smeert en meeneemt. Geen verrassing, maar vooral de Nederlanders blinken hierin uit: 37% van hen brengt eigen eten mee (tegenover 27% van de Belgen). Het minst kostbewust zijn de Fransen, waarvan 82% zijn maaltijd koopt op het vliegtuig. Uit de enquête blijkt verder nog dat de Belgen de grootste drinkers zijn. Op de vraag ‘wat drink je aan boord?’ antwoordde een kleine 30% van onze landgenoten dat ze wel eens een alcoholische drank durven nuttigen op het vliegtuig, een cijfer dat in Italië slinkt tot 12%.
Wat zou jouw korteafstandsvlucht leuker kunnen maken?Iedereen wil/moet altijd/overal bereikbaar zijn en het vliegtuig is geen uitzondering, want bijna 65% zou graag internet hebben aan boord van een korteafstandsvlucht. Nog eens bijna een kwart van de ondervraagden zou graag zijn gsm gebruiken in het vliegtuig of een digitaal magazine doorbladeren.
Dromers zien het meteen groots: individueel entertainment in 3D, een aparte kinderzone – inclusief kindermeisjes – en zelfs een panoramisch dak in het vliegtuig haalde vlot de top 6, een (voor)uitzicht waar tot 25% van de Roemenen voor zouden tekenen.
Wat doe jij om de tijd te verdrijven aan boord?
De respondenten van de enquête besteden verrassend genoeg meer tijd aan keuvelen met hun buren dan aan spelen met elektronische gadgets. Opvallend: de Polen komen uit de survey als de meest sociale vliegers: 37% van hen knopen een gesprek aan met een medereiziger. Het asociaalste land? België! Slecht 16% van de Belgen zegt graag te babbelen met onbekenden op het vliegtuig.
Wat doen wij wel aan boord? 82% van de Belgen begraaft zich het liefst in een boek. Wie geen zin heeft in een babbel is dus gewaarschuwd: wandel rustig maar zeker voorbij de uitnodigend glimlachende Pool en plof nors neer naast een even norse landgenoot. Je hoeft enkel even‘goeiedag’ te grommen en je bent ervan af.
Opmerkelijk cijfermateriaal
Andere opvallende cijfers leren ons dat wij Belgen niet uitblinken in stiptheid. 31% van de Belgische deelnemers geeft aan pas 45 minuten voor de vlucht te arriveren op de luchthaven. Het punctueelst zijn de Duitsers, waarvan slechts 12% zo laat verschijnt. 15% van de Fransen beweert dan weer dat ze al langer dan twee uur voor het vertrekuur van hun kortafstandsvlucht paraat staan op de luchthaven (tegenover slecht 3% van de Belgen). Verder blijkt nog dat 10% van de Roemenen meer dan twee uur besteedt aan het inpakken van hun koffer. Nederland is de koploper in het snel inpakken: 43% heeft minder dan een halfuur nodig. Van de Belgen die de survey invulden geeft net geen 60% graag geld uit in de taxfree zone en moest 20% al eens bijbetalen voor te zware of te grote bagage.
De British Airways Short-haul Survey werd uitgevoerd bij 2000 reizigers uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland, Nederland, Roemenië, Polen en België, die minstens twee keer per jaar het vliegtuig nemen. Voor British Airways zijn deze onderzoeksresultaten heel belangrijk omdat de Britse luchtvaartmaatschappij prat gaat op zijn uitstekende service: zo biedt British Airways op alle korteafstandsvluchten een brede waaier van warme en koude gerechten en alcoholische en niet-alcoholische dranken aan zonder extra kosten. Bij British Airways kies je ook gratis je stoel en kan je heerlijk shoppen in Terminal 5, de gloednieuwe terminal van British Airways op de Londense luchthaven Heathrow. Op de Business Traveller Awards van 2012 ging de maatschappij dan ook aan de haal met ettelijke prijzen, waaronder ‘Best Airline’ en ‘Best Short-haul Airline’.
Opmerkelijk cijfermateriaal
Andere opvallende cijfers leren ons dat wij Belgen niet uitblinken in stiptheid. 31% van de Belgische deelnemers geeft aan pas 45 minuten voor de vlucht te arriveren op de luchthaven. Het punctueelst zijn de Duitsers, waarvan slechts 12% zo laat verschijnt. 15% van de Fransen beweert dan weer dat ze al langer dan twee uur voor het vertrekuur van hun kortafstandsvlucht paraat staan op de luchthaven (tegenover slecht 3% van de Belgen). Verder blijkt nog dat 10% van de Roemenen meer dan twee uur besteedt aan het inpakken van hun koffer. Nederland is de koploper in het snel inpakken: 43% heeft minder dan een halfuur nodig. Van de Belgen die de survey invulden geeft net geen 60% graag geld uit in de taxfree zone en moest 20% al eens bijbetalen voor te zware of te grote bagage.
De British Airways Short-haul Survey werd uitgevoerd bij 2000 reizigers uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland, Nederland, Roemenië, Polen en België, die minstens twee keer per jaar het vliegtuig nemen. Voor British Airways zijn deze onderzoeksresultaten heel belangrijk omdat de Britse luchtvaartmaatschappij prat gaat op zijn uitstekende service: zo biedt British Airways op alle korteafstandsvluchten een brede waaier van warme en koude gerechten en alcoholische en niet-alcoholische dranken aan zonder extra kosten. Bij British Airways kies je ook gratis je stoel en kan je heerlijk shoppen in Terminal 5, de gloednieuwe terminal van British Airways op de Londense luchthaven Heathrow. Op de Business Traveller Awards van 2012 ging de maatschappij dan ook aan de haal met ettelijke prijzen, waaronder ‘Best Airline’ en ‘Best Short-haul Airline’.
0 comments:
Post a Comment