Ben je van plan om met Ryanair naar Marrakech te vliegen voor een welverdiende vakantie? Let dan zeker op! Ryanair biedt namelijk de mogelijkheid om op basis van een identiteitskaart een reis te boeken naar Marrakech,.... maar wat blijkt?
Paspoort of identiteitskaart?
Eens aangekomen in de luchthaven van Charleroi, blijkt dat je niet enkel over een identiteitskaart, maar ook over een internationaal paspoort moet beschikken. En dit staat enkel in de hele kleine lettertjes van de algemene voorwaarden. Toch is het mogelijk om op de website een vlucht naar Marrakech te boeken, zelfs wanneer je expliciet aangeeft dat je enkel een identiteitskaart hebt.
Klantenservice strikt wettelijk minimum
Wettelijk gezien moet elk bedrijf een klantenservice hebben. Maar niets in de wet zegt dat Ryanair een Nederlandstalige klantendienst moet hebben die telefonisch bereikbaar is. Ook hier leeft Ryanair de wet strikt na, zo kan je enkel met hen communiceren in het Engels door een fax te sturen naar Dublin, of door het schrijven van een brief naar Dublin. Een telefonische helpdesk voor klanten is er niet.
Bovendien is Ryanair ook niet wettelijk verplicht om enige compensatie te geven, laat staan om wijzigingen aan te brengen in het boekingssysteem. Ook dus van een schriftelijke Engelstalige klacht verzonden per fax of per brief moet je als consument niet veel verwachten.
Stressvakantie
Het Vtm programma Stressvakantie verzette alvast hemel en aarde om toch enige "klantenservice" te krijgen van Ryanair. Na veel aandringen, telefoneren, een brief van de Minister van Consumentenzaken, en zelfs een persoonlijk bezoek in Dublin, gaf Ryanair de gedupeerden geen compenstatie.
Bekijk hier de filmfragmenten: Klantenservice Ryanair 1 en Klantenservice Ryanair 2
Wednesday, April 10, 2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment